Udvalg skal se på en forbedret indsats for forebyggelse af vold på botilbud

Rådet har i dag afgivet høringssvar til kommissoriet for det udvalg, som skal se på mulige tiltag til en forbedret indsats for forebyggelse af vold på botilbud. Overordnet mener Rådet, at det er positivt med yderligere fokus på forebyggelse af vold på bosteder. Dog er der klare mangler i tiltaget: Fx er der i kommissioriet hovedvægt på udviklingen af forslag til en ny tilbudstype. Rådet undrer sig over denne tilgang, da problemet med vold på bosteder er langt mere omfattende, end hvad der kan løses med en ny institutionstype. Læs hele høringssvaret nedenfor.

Høringssvar

Svar på høring over tiltag til en forbedret indsats for forebyggelse af vold på botilbud

Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen af 1. juli 2016.

Indledningsvist skal det bemærkes, at høringen er igangsat i sommerferieperioden, hvilket er svært uheldigt det meget alvorlige tema taget i betragtning. Det har af samme årsag ikke været muligt at få alle rådsmedlemmers bidrag til høringen.

Rådet er enig i det overordnede mål med arbejdet. Der er og har altid været behov for at forebygge vold på botilbud. Det er en indsats, der skal gå hånd i hånd med en nedbringelse af magtanvendelse på botilbud og i psykiatrien i øvrigt. Det skal være sikkert for både sindslidende og personale at bo på botilbud og være brugere af psykiatrien.

Der er mange gode erfaringer at bygge på, men der er også forfærdelige hændelser, hvor personale eller beboere/brugere udsættes for vold – der i de mest ulykkelige og ekstreme tilfælde har resulteret i drab.

I forlængelse af behovet for at drage nytte af en bred vifte af eksisterende erfaringer undrer det Rådet, at den arbejdsgruppe, som nu ser på en forbedret indsats for forebyggelse af vold på botilbud, udelukkende udgøres af ministerier, KL og Danske Regioner. Det ville have været oplagt at udvide arbejdsgruppen for at drage nytte af erfaringer fra interesseorganisationer, brugerorganisationer, fagforbund, Rådet for Socialt Udsatte og andre på området, som har bred viden og erfaring i forhold til emnet.

I forhold til det konkrete arbejde har Rådet følgende korte bemærkninger: I kommissoriet er hovedvægt lagt på udvikling af forslag til en ny tilbudstype. Det finder Rådets stærkt uheldigt, da problemet er langt mere omfattende, end hvad der kan løses med en ny institutionstype. De situationer, der kan udvikle sig voldeligt, er ikke kun begrænset til at vedrøre en let definerbar målgruppe. Fokus skal bredt rettes mod uddannelse af personale, boformernes medarbejdernormering, metoder til forebyggelse af vold, kulturen på tilbud etc. Rådet er enig i, at den eksisterende ping-pong mellem regioner og kommuner i forhold til indsatsen for sindslidende med misbrug skal stoppes. I den forbindelse bør arbejdsgruppen overveje modeller, hvor de social- og sundhedsfaglige hensyn til brugeren styrkes, så klarheden på finansieringssiden ikke medfører uhensigtsmæssige faglige beslutninger.

En ny tilbudstype med formentlig under hundrede pladser vil ikke løse det omfattende problem med situationer i mange forskellige regi, der eskalerer til vold. Det virker dog paradoksalt, at gode tilbud til målgruppen af hårdt belastede sindslidende med misbrug – som fx Flydedokken i Fredericia – nedlægges, samtidig med at der politisk aftales en ny institutionstype. Den opbyggede faglighed risikerer at gå tabt. Rådet vil opfordre arbejdsgruppen til at studere beslutningsprocessen om nedlæggelse af fx Flydedokken med henblik på at identificere de barrierer, der er i eksisterende lovgivning for tilbud til målgruppen.

Rådet vil i øvrigt opfordre arbejdsgruppen til konkret i forhold til de seneste 5 drab af personale på boformer og botilbud at vurdere, om drabsmændene ville have været visiteret til denne nye tilbudsform.

Rådet skal også gøre opmærksom på, at målgruppen af sindslidende med misbrug af Socialstyrelsen er afvist som en målgruppe, der hører under den nationale koordinationsstruktur, hvilket forekommer paradoksalt.

Hvis der etableres en ny institutionstype med udvidede magtbeføjelser til personalet, mener Rådet at denne entydigt skal etableres i regi af psykiatriloven, hvor der er et regelsæt om magtanvendelse i forhold til målgruppen. Hvis der er behov for en højere grad af kommunal medfinansiering, må det løses konkret i forhold til det antal pladser, der etableres i den nye institutionstype.

Rådet for Socialt Udsatte stiller sig naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående.