Sammenlægning af SFI og KORA risikerer at svække socialforskningen

Rådet har i dag afgivet høringssvar til et lovforslag om at sammenlægge forskningsinstitutionerne SFI og KORA. Det er Rådets opfattelse, at forslaget i sin nuværende form rummer en betydelig risiko for, at socialforskningen vil blive nedprioriteret på det nye forskningscenter. Rådet anbefaler, at forskning i sociale problemer sikres i det nye lovforslag. Politisk uafhængighed og en bredt sammensat bestyrelse bør ligeledes sikres, hvis fusionen skal muliggøre fortsat uafhængig socialforskning på et højt internationalt niveau.

Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om et analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner (Oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd)

Rådet indsender hermed uopfordret et høringssvar, eftersom lovforslaget på flere måder har relevans for socialt udsatte borgere – ikke mindst i kraft af de potentielt vidtrækkende konsekvenser for socialforskningen, som lovforslaget skitserer.

Rådet stiller sig som udgangspunkt undrende overfor behovet for en sammenlægning af SFI og KORA. Dels er den økonomiske gevinst ved sammenlægningen begrænset, dels er det uklart, hvordan et nyt, større center i sig selv skal udgøre en styrkelse af forskningen inden for SFI og KORA’s respektive forskningsfelter. Som lovforslaget er formuleret, forekommer det tvært imod som om, at socialforskningen nedprioriteres, herunder forskning i sociale problemer og social marginalisering. Lovforslaget bør i stedet sikre, at den i forvejen meget begrænsede danske socialforskning fastholdes, hvis ikke ligefrem udbygges. Det skal for en ordens skyld nævnes, at en sammenlægning af KORA og SFI efter Rådets opfattelse principielt ikke udelukker den mulighed. Det sker imidlertid ikke med lovforslaget som grundlag.

Konsekvenser for socialforskningen Lovforslaget svækker efter Rådets opfattelse socialforskningen og forskning i sociale problemer. I beskrivelsen af hovedopgaver for det nye center står der eksempelvis intet om forskning i sociale forhold eller familiemæssige forhold. De foreliggende formuleringer af formål mv. efterlader det indtryk, at socialforskning på et internationalt niveau vil blive nedprioriteret til fordel for den anvendelsesorienterede forskning, som KORA i dag varetager. Det nye centers formål er mere snævert orienteret med vægt på effekt og effektivitet i offentlige indsatser, mens forskning i afdækning af sociale problemers omfang, karakter, årsager mv. har en lille rolle i lovforslaget.

Rådet anbefaler derfor, at formålet for det nuværende SFI overføres, hvorved det understreges, at ikke kun de velfærdsproblemer og sociale problemer, som det offentlige p.t. anerkender og arbejder med, skal være forskningsområder, men også nye problemer, der måtte dukke op eller andre forsømte problemer.

Vigtigheden af fortsat politisk uafhængighed Bestyrelsen i det nye center bør være klart uafhængig af ministerinstrukser. Armlængdeprincippet må knæsættes, så forskningen forbliver uafhængig. Af SFI’s vedtægter fremgår det, at bestyrelsesmedlemmerne ”skal være uafhængige af ministeren og uafhængige af andres interesser…” (§11, stk. 4). Dette bør også være tilfældet for det nye center. En bredt repræsenterende bestyrelse fra starten Bestyrelsessammensætningen indebærer en væsentlig nedprioritering af det sociale område, der fremover kun skal repræsenteres af ét medlem udpeget af beskæftigelsesministeren og børne- og socialministeren i forening. Der bør sikres en bredere repræsentation i bestyrelsen, der kan sikre såvel den forskningsmæssige kvalitet som den emnemæssige bredde – så også mindre forskningsfelter på det sociale område vil blive tilgodeset. Socialområdet bør være selvstændigt repræsenteret.

Det bør også sikres, at det nye center er lydhør over for brugerne af velfærdsområdets tilbud enten via bestyrelsen eller på anden vis.

Den tilstrækkelige bredde i bestyrelsessammensætningen bør etableres allerede fra starten af sammenlægningen af de to centre. Det er helt afgørende, at bestyrelsen også i etableringsfasen har den fornødne bredde til at prioritere og kvalitetssikre socialforskningen tilstrækkeligt. En ny bestyrelse bør allerede fra det nye centers fødsel sikre den emnemæssige bredde og forskningsmæssige kvalitet.