Den almene boligsektor har en forpligtelse overfor mennesker med sociale problemer

I et nyt høringssvar omkring anvendelse af Landbyggefondens midler og effektivisering af den almene boligsektor minder Rådet om, at den almene boligsektor har en særlig forpligtelse til at huse mennesker med sociale og økonomiske problemer. Det betyder fx, at den almene boligsektor har til formål at stille boliger til rådighed til en pris, der er til at betale - også når man er på den laveste sociale ydelse. Rådet finder det positivt, at kommunerne med lovforslaget får mulighed for at sikre opførelsen af almene boliger, men påpeger samtidig, at sådanne opførelser ikke kan stå alene. En fortsat boligsocial indsats er afgørende for især udsatte grupper med massive sociale problemer. I forhold til dette påpeger Rådet, at kommunerne har en forpligtelse til at yde en særlig støtte til de mest udsatte - fx gennem etablering af sociale viceværtsordninger eller andre målrettede tiltag. Læs hele Rådets høringssvar herunder.

Høringssvar vedrørende lov om ændring af lov om almene boliger (anvendelse af Landbyggefondens midler)

Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen af lovforslag, som udmønter regeringens aftale om anvendelsen af Landbyggefondens midler og effektivisering af den almene boligsektor.

Rådet for Socialt Udsatte ønsker at fastholde, at den almene boligsektor har til formål at stille boliger til rådighed til en pris, der er til at betale for almindelige indkomster. Rådet lægger derfor vægt på, at der også efter renoveringer er små billige boliger, der kan betales af mennesker på de laveste offentlige ydelser.

Rådet er positivt stemt overfor, at en kommune nu som en del af det øvrige boligforlig får mulighed for at sikre opførelse af almene boliger.

Såfremt man af hensyn til beboersammensætning i et konkret problemfyldt område ønsker at ændre på boligsammensætningen - blandet andet gennem nedlæggelse af små billige boliger bør kommunen være forpligtet til i samarbejde med boligorganisationerne at sikre det nødvendige antal billige boliger et andet sted.

Rådet er enig i intentionerne i en fortsat boligsocial indsats herunder indsatsen for at modvirke negativ social arv.

Rådet ønsker at understrege og fastholde, at den almene sektor har en særlig forpligtelse til at huse mennesker med sociale og økonomiske problemer, og ønsker at understrege, at dette ikke kun gælder ældre og handicappede, men også socialt udsatte med særlige boligmæssige behov.

Af hensyn til fortsat rummelighed og tolerance i den almene sektor finder Rådet det dog væsentligt at påpege, at særlig social støtte til de mest udsatte - fx gennem etablering af sociale viceværtsordninger eller andre målrettede tiltag - er en kommunal opgave, der på lige fod med særlig støtte til ældre og handicappede skal finansieres af kommunen - og ikke blot overlades til de enkelte boligområder og den boligsociale indsats. En klar finansiering er en forudsætning for en fortsat integreret indsats.