Gå direkte til indhold
icon-mouse-scroll

Digitale selvbetjeningsløsninger er en udfordring for socialt udsatte

Rådet har afgivet høringssvar vedrørende bekendtgørelsen om obligatorisk digital selvbetjening i kontakten med det offentlige. Rådet peger i sit høringssvar på, at digitaliseringen af kontakten med det offentlige repræsenterer en udfordring for socialt udsatte. At være socialt udsat er kendetegnet ved en kaotisk livsførelse, hvorfor det ofte kan være svært at benytte sig af digital selvbetjening. Dette kan, ofte sammen med en manglende tilmelding til digital post fra det offentlige, resultere i, at socialt udsatte får udbetalt forkerte, eller slet ingen af de ydelser, de ellers er berettiget til. Rådet opforder derfor til, at bekendtgørelsen eksplicit pointerer kommunernes pligt til at hjælpe de borgere, som har svært ved den stigende digitaliering, hvilket allerede nævnes i orienteringsskrivelsen. 

 

Læs hele Rådets høringssvar herunder.