God ambition om bæredygtig udvikling i almene boligområder i nyt lovforslag

Ifm. høring vedr. lov om ændring af lov om leje af almene boliger og lov om kommunal anvisningsret erklærer Rådet sig enig i ambitionen om at skabe en mere bæredygtig udvikling i almene boligområder, men er dog også bekymrede for begrænsninger i anvisningsretten.

Høringssvar

Høringssvar vedr. lov om ændring af lov om leje af almene boliger og lov om kommunal anvisningsret

Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen.

Udkastet til lovforslaget udvider antallet af almene boligområder, der bliver omfattet af virkemidlerne fra parallelsamfundslovgivningen ved at tilføje en ny kategori af boligområder kaldet forebyggelsesområder. Forebyggelsesområderne kommer til at dække 58 nye boligområder med over 100.000 beboere. Derudover ændres terminologien i parallelsamfundslovgivningen og det gøres lettere for kommunen at indgå aftaler om anvisning i private udlejningsejendomme. Rådet anerkender og er enig i forslagets hensigt om at skabe bæredygtig udvikling i de almene boligområder.

Som en del af forslaget vil der være en lang række borgere, som der ikke kan anvises til boliger i forebyggelsesområder. Det gælder borgere, der får har fået en dom eller afsonet en straf inden for de seneste 6 måneder; unge der i forbindelse med en dom har været anbragt; borgere der ikke har dansk statsborgerskab og borgere, der har været på selvforsørgelses- og hjemrejse eller overgangsydelse i mere end 6 måneder eller på kontanthjælp i mere end 2 år.

De nye regler vil medføre, at ovenstående grupper er udelukket fra at blive anvist til op til 30 procent af de almene boliger i kommunerne.

I en tid, hvor hjemløsheden er stigende, anser Rådet begrænsninger i anvisningsretten for meget bekymrende, da det vil gøre de endnu vanskeligere for kommunerne at finde egnede boliger, der kan hjælpe borgere ud af hjemløshed. Det kan betyde, øget pres på dyre midlertidige boformer som herberger. Derfor kan Rådet ikke anbefale skærpede anvisningskrav, som det ligger nu. Et forslag der fjerner boliger til anvisning bør følges op af andre muligheder for at skaffe betalelige boliger til udsatte borgere. Forslaget om en frivillig model for anvisning til private lejeboliger er ikke et reelt alternativ, da husleje niveauet er langt højere end i den almene sektor.

Rådet fraråder af samme årsag at muligheden for nedrivning af boliger udvides til også at dække forebyggelsesområderne. Det er et generelt problem, ikke mindst i de større byer, at der mangler almene boliger, der er til at betale på overførselsydelse. Det gælder for kontanthjælp og ikke mindst for de nedsatte kontanthjælpsydelser. Derfor bør boliger ikke rives ned, hvis de kan bruges – medmindre der etableres betalbare boliger til erstatning. Rådet mener, at det haster med, at regeringen kommer med en plan, der sikre tilstrækkeligt med betalelige boliger. Rådet anser deltagelse og ejerskab blandt borgere som afgørende for at sikre bæredygtig social forandring i samfundet, og i boligområderne. Derfor kan Rådet ikke bakke op om at kommunalbestyrelsen får udvidet sin ret til at pålægge boligorganisationerne bestemte indsatser, så den ikke kun gælder for udsatte boligområder, men også for forebyggelsesområder.