Lovforslag om Udbetaling Danmark

Høringssvar til lovforslag om Udbetaling Danmark Mange socialt udsatte borgere vil have meget vanskeligt ved at bruge selvbetjeningsløsninger og har derfor behov for det personlige møde med en ansvarlig sagsbehandler for at kunne forklare sin sag. Det er derfor helt centralt, at kommunerne fortsat har pligt og de fornødne ressourcer til at servicere borgere, der ikke er i stand til at benytte Udbetaling Danmarks elektroniske løsninger.

Høringssvar

Mange socialt udsatte borgere vil have meget vanskeligt ved at bruge selvbetjeningsløsninger og har derfor behov for det personlige møde med en ansvarlig sagsbehandler for at kunne forklare sin sag. Det er derfor helt centralt, at kommunerne fortsat har pligt og de fornødne ressourcer til at servicere borgere, der ikke er i stand til at benytte Udbetaling Danmarks elektroniske løsninger.

Rådet for Socialt Udsatte anbefaler, at der løbende gennemføres brugerundersøgelser blandt de socialt mest udsatte borgere med henblik på at vurdere konsekvenserne af centraliseringen af den objektive sagsbehandling til Udbetaling Danmark for hurtigt at kunne rette eventuelle negative konsekvenser for brugerne.