Obligatorisk selvbetjening repræsenterer fortsat en udfordring for socialt udsatte

Rådet har afgivet høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om overgang til obligatorisk selvbetjening og ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger, anmodninger, meddelelser og klager til offentlige myndigheder. Rådet har i et tidligere høringssvar påpeget, at den stigende digitalisering af kontakten til det offentlige repræsenterer en udfordring for socialt udsatte borgere, og dette synspunkt fastholder Rådet i indeværende høringssvar. Mange socialt udsatte borgere har ikke tilmeldt sig digital post, hvilket kan risikere at få store konsekvenser i forhold til fx manglende eller forkert udbetaling af ydelser, de har ret til efter den sociale lovgivning, eller i forhold til manglende klageafgivninger. Grundet ovenstående er det positvt, at lovforslaget indeholder en mulighed for fritagelse fra obligatorisk selvbetjening, hvis kommunalstyrelsen vurderer, at særlige forhold taler for det. Som en yderligere højnelse af denne bestemmelse forslår Rådet, at bestemmelsen suppleres med en generel regel om, at fritagelse fra digital post efter brugerens ønske, begrunder fritagelse fra obligatorisk selvbetjening. Læs hele Rådets høringssvar herunder.

Høringssvar

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om overgang til obligatorisk selvbetjening og ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger, anmodninger, meddelelser og klager til offentlige myndigheder.

Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen.

Digitalisering og obligatorisk digital selvbetjening ifm. ansøgninger, anmodninger, meddelelser, mm. indebærer ofte store udfordringer for socialt udsatte borgere, og mange har ikke tilmeldt sig digital post. Socialt udsatte borgere vil ofte ikke kunne betjene digitale selvbetjeningsløsninger, og vil have behov for udførlig hjælp og medbetjening.

Rådet finder det betænkeligt, at kommunalbestyrelsen skal vurdere, hvorvidt der forekommer ’særlige forhold’ og dermed fritagelse fra obligatorisk selvbetjening. Dét rummer en risiko for retssikkerheden for de borgere, der således: - ikke får søgt om de ydelser, de har behov for og ret til efter den sociale lovgivning – det væ  re sig sygedagpenge, personligt tillæg, helbredstillæg, mv. – og ikke formår at modtage   meddelelser, honorere oplysningspligten, mm. - fraholder sig fra at klage til Ankenævnet for Patientskadeerstatningen og til Sundhedsvæ  senets Disciplinærnævn. - ikke får afgivet samtykkeerklæring til offentlig straffeattest og børneattest, og anmodet om   indsigt i CPR.

Rådet foreslår at supplere lovforslagenes bestemmelse om ’særlige forhold’ med en generel regel om, at fritagelse for digital post efter borgerens ønske begrunder fritagelse for obligatorisk selvbetjening.