Præciseringer af førtidspensionsregler er utilstrækkelige

Rådet er meget enigt med forligskredsen i, at der er et stort behov for at justere i reglerne om ressourceforløb og førtidspension. Det er dokumenteret, at kommunerne tolker reglerne meget forskelligt.

Høringssvar

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om social pension (Præcisering af regler om ressourceforløb og dokumentationskrav for tilkendelse af førtidspension)

Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen af lovforslaget, som præciserer reglerne om ressourceforløb og dokumentationskrav for tilkendelse af førtidspension. Med de foreslåede ændringer skal meningsløse og alt for langvarige forløb for borgere, som pga. fx sygdom eller komplekse sociale problemer realistisk set ikke kan opnå arbejdsevne, undgås.

Rådet er meget enigt med forligskredsen i, at der er et stort behov for at justere i reglerne om ressourceforløb og førtidspension. Det er dokumenteret, at kommunerne tolker reglerne meget forskelligt, jf. Analyse af kommunal variation i tilkendelser af førtidspension.

Desværre mener Rådet dog ikke, at de foreslåede præciseringer reelt styrker de berørte borgeres retssikkerhed nævneværdigt. Der er fortsat tale om, at kommunen har en høj grad af rum for skøn, når det fx skal vurderes, om det er ”helt åbenbart”, at arbejdsevnen ikke kan forbedres.

Dokumentationen for tilkendelse af/afslag på førtidspension fokuserer med forslaget fortsat på, om udvikling af arbejdsevnen er udelukket – og ikke omvendt: Dvs. på om kommunen kan dokumentere, at borgeren med alt overvejende sandsynlighed kan udvikle en relevant arbejdsevne. Sidstnævnte ”omvendte” krav til dokumentation fra kommunens side ville stille borgeren i en langt bedre retssikkerhedsmæssig situation, end det er tilfældet i dag. Rådet anbefaler regeringen og forligskredsen at overveje, om reglerne skal ændres i forhold til dette. Samtidig anbefaler Rådet, at der ses på mulighederne for en konstruktion, hvor dokumentationen for arbejdsevnen (eller manglen på samme) foretages af en kyndig, uvildig part.

Rådet gør i den forbindelse opmærksom på, at kommunerne med de gældende regler om gradvis aftrapning af den statslige refusion på overførselsindkomster har klare incitamenter til at fastholde fx meget syge borgere på kontanthjælp eller i ressourceforløb frem for at tildele førtidspension. Reglerne om aftrapning af statslig refusion har til hensigt at give kommunerne incitament til at få borgere i arbejde – men rammer på uheldig vis gruppen af borgere, som er meget langt fra arbejdsmarkedet, og som realistisk set ikke har udsigt til at udvikle en arbejdsevne – og som burde have adgang til førtidspension. Endvidere påpeger Rådet, at det fremlagte lovforslag slet ikke tager hånd om udfordringen med, at der er borgere, som venter alt for længe på at få tildelt et ressourceforløb. Det er belyst i projektet ”Flere skal med”, at op mod en tredjedel af borgere, som har været på kontanthjælp i mere end 5 år har så alvorlige problemer, at de burde være i fleksjob, i ressourceforløb eller have fået tilkendt førtidspension. Dertil kommer en stor gruppe (næsten 10 pct.), som er så stærkt belastede, at de ikke engang kan afklares i forhold til ressourceforløb eller førtidspension. Det er væsentlige problemstillinger, som en justering af reglerne om ressourceforløb og førtidspension også bør tage højde for.