Rådet afviser telefonisk indkaldelse til møder i retten

Rådet er stærkt betænkelig ved telefonisk forkyndelse og anbefaler, at dette ikke gennemføres. Hvis det alligevel gennemføres, bør der udarbejdes retningslinjer for, hvilke typer af sager, der kan forkyndes telefonisk. Det må ikke være op til medarbejdere at afgøre individuelt.

Høringssvar

Vedr. Høring over betænkning om revision af reglerne om forkyndelse og Retsplejerådets udtalelse herom.

Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen og har i den forbindelse følgende at bemærke i forhold til Rådets målgruppe, som er mennesker med mange sammensatte og komplekse problemer.

Det er Rådets opfattelse, at socialt udsatte borgere falder ind under den gruppe, det er svært at forkynde for, og som vil have vanskeligt ved at forstå, hvad forkyndelsen indebærer. Rådet ønsker derfor, at påpege vigtigheden af, at man benytter muligheden for at udsætte sagen, når en socialt udsat borger ikke møder i retten.

I forhold til forkyndelse finder Rådet det generelt væsentligt, at borgeren aktivt skal kvittere for forkyndelsen og dens konsekvens fx mødetid i retten, før denne kan anses som gennemført.

Telefonisk forkyndelse Rådet er stærkt betænkelig ved telefonisk forkyndelse og anbefaler, at dette ikke gennemføres. Hvis det alligevel gennemføres, bør der udarbejdes retningslinjer for, hvilke typer af sager, der kan forkyndes telefonisk. Det må ikke være op til medarbejdere at afgøre individuelt. Ligeledes bør der ved brug af telefonisk forkyndelse indføres en kvitteringsprocedure fx via en efterfølgende sms kvittering, som sendes fra den, der forkyndes for. I beskeden skal det fremgå, at modtageren har modtaget forkyndelsen og hermed er oplyst om mødetid, sted mv.

Rådet vil endvidere gøre opmærksom på, at der ved telefonisk forkyndelse er stor risiko for, at borgere, bl.a. de der har dansk som andet sprog som fx grønlændere, i en presset og ubehagelig situation vil svare et samtykkende ja, for at undslippe den ubehagelige og stressede situation, uden at de egentlig har forstået indholdet og alvoren af beskeden.

Digital forkyndelse                                       2

Ligeledes finder Rådet, at der ved digital forkyndelse ikke bør være en automatisk kvittering ved åbning af den digitale forkyndelse, men at borgeren selv skal foretage sig noget aktivt for at kvittere.

Socialt udsatte magter i mange tilfælde ikke at anvende digital kommunikation og har ofte ikke egen adgang til digital kommunikation. Særligt når kommunikationen kræver koder mv. kan der opstå vanskeligheder, som hindrer optimal brug af denne kommunikationsform. I sager, hvor det omhandler udsatte borgergrupper, bør det derfor overvejes, om der er forhold, der gør, at digital forkyndelse ikke er den rette forkyndelsesform i den konkrete sag.

Forkyndelse for ledelse mv. på boformer mv. Hvis der, som det åbenbart allerede er retspraksis, skal forkyndes for ledelse eller personale på fx herberger, hvor den pågældende har midlertidigt ophold, og hvis det skal ske under retssikkerhedsmæssige ordentlige forhold, finder Rådet, at det bør ske med et ’lukket’ anbefalet brev, som borgeren selv skal kvittere for modtagelsen af efterfølgende. Boformen bør kun på borgerens egen foranledning blive bekendt med indholdet. Alt andet vil være i strid med brevhemmeligheden.