Pressemeddelelse: Brugernes Bazar 2019: Socialt udsattes dårlige sundhed er en tragedie

26. aug. 2019

Socialt udsattes sundhed halter så langt efter den øvrige befolknings, at der er tale om en tragedie. Med FN’s verdensmål som udgangspunkt er der brug for en massiv indsats for at forbedre socialt udsattes sundhed - sådan lyder budskabet fra Rådet for Socialt Udsatte på dette års Brugernes Bazar (socialt udsattes folkemøde).

Rådet for Socialt Udsattes SUSY UDSAT-undersøgelser viser bl.a., at socialt udsatte lever 19 år kortere end resten af befolkningen, at helt op mod 63 pct. er langvarigt syge og at 42 pct. har mindre end 20 tænder tilbage.

- Det er uacceptabelt, at socialt udsatte er kørt ud på et sundhedsmæssigt sidespor, som Rådets undersøgelser viser. Særligt når FN’s verdensmål #3, som Danmark har forpligtet sig til at leve op til, handler om at sikre et sundt liv og fremme trivslen for alle borgere. Der er brug for en massiv indsats i Danmark, siger Jann Sjursen, formand for Rådet for Socialt Udsatte.

Bl.a. er dårlig tandsundhed et udbredt problem blandt socialt udsatte. Rådet og de mange socialt udsatte borgere på Brugernes Bazar ser frem til, at regeringens ambitioner om gratis tandbehandling til socialt udsatte bliver realiseret.

- Dårlige tænder er ikke bare utroligt pinefuldt og kan medføre en række andre problemer, men også et meget synligt og for mange skamfuldt tegn på et marginaliseret liv. Det kan kun gå for langsomt med at få skabt bedre muligheder for gratis tandbehandling til socialt udsatte, siger Jann Sjursen.

Brugernes Bazar har fokus på lighed i sundhed

Lighed i sundhed er hovedtemaet for dette års Brugernes Bazar - socialt udsattes eget folkemøde -  som finder sted den 28. august i Kongens Have i Odense. Her mødes ca. 1.500 socialt udsatte borgere med politikere, organisationer og myndigheder for at debattere, hvad der skal til for at gøre sundhedsvæsenet mere tilgængeligt for socialt udsatte.

I debatten deltager bl.a. Pernille Skipper (EL) og Rasmus Helveg Petersen (RV). Derudover holder Brian Dybro (SF), rådmand i Odense kommune, tale fra hovedscenen, hvor også Gasoline og Hjemløsekoret optræder.

Se hele programmet for Brugernes Bazar 2019 på udsatte.dk

Formand, Jann Sjursen: 30 26 49 01