Stærkt udspil er et nybrud i indsatsen for at afskaffe hjemløshed

Rådet for Socialt Udsatte glæder sig over regeringens udspil til en reform af hjemløseområdet, som blev præsenteret i dag.

Astrid Krag og Vibe Klarup bag talerpulte til præsentationen af regeringens hjemløseudspil 2021

Social- og ældreminister Astrid Krag (S) og Vibe Klarup formand for Rådet for Socialt Udsatte til præsentationen af regeringen hjemløseudspil den 25. oktober 2021.

Pressemeddelelse

I mere end ti år er hjemløsekurven gået den forkerte vej på trods af skiftende regeringers handlingsplaner. Dette udspil giver Rådet grund til grund til optimisme:

Det her udspil er et nybrud i indsatsen for at stoppe hjemløshed.
- Vibe Klarup, formand for Rådet for Socialt Udsatte

- Det her udspil er et nybrud i indsatsen for at stoppe hjemløshed. For første gang er der et udspil, som har ambitioner om at løse de helt centrale systemfejl og strukturelle snubletråde, der hidtil har forhindret os i at hjælpe mennesker i hjemløshed, siger Vibe Klarup formand for Rådet for Socialt Udsatte.

I september sendte Rådet fem anbefalinger til reform af hjemløseområdet til regeringen og Folketinget. Det glæder Rådet at se, at flere af anbefalingerne er med i regeringens udspil.

- Vi er glade for at se, at der, som vi har anbefalet, er lagt op til, at kommunerne skal bruge Housing-First mere. Vi ved, at den tilgang virker, så det er helt oplagt, at Housing-First nu bliver den centrale metode i Danmark, siger Vibe Klarup og fortsætter:

- Og så glæder vi os over, at udspillet tager hul på en omlægning af de økonomiske incitamenter på hjemløseområdet, så vi kan gå fra at håndtere hjemløshed med midlertidige tilbud til at stoppe hjemløshed med permanente boligløsninger.

Det er helt oplagt, at Housing-First nu bliver den centrale metode i Danmark
- Vibe Klarup, formand for Rådet for Socialt Udsatte

Rådet anbefaler, at herbergerne, som spiller en afgørende og uvurderlig rolle som akut hjælp til mennesker i hjemløshed, tages med i drøftelserne om, hvordan man bedst laver den strukturelle ændring fra længerevarende ophold på herberg til at arbejde med kortere ophold på herberg og mere social støtte i egen bolig i stedet.

- Vi ser frem til forhandlingerne om udspillet og er fortrøstningsfulde ift., at regeringen og Folketinget kan finde fælles fodslag om at sætte et ambitiøst og bindende mål om at afskaffe hjemløshed i Danmark, og samtidig skabe rammerne for, at målet kan indfries i de kommende år, slutter Vibe Klarup.

Formand Vibe Klarup: 26 12 18 32

Portrætfoto af Laura Kofod på hvid baggrund