Rådet for Socialt Udsatte tager initiativ til arbejdsgruppe om kontanter og sender anbefalinger til regeringen

Flere og flere banker lukker for kontantkasserne, og under coronakrisen er den tendens intensiveret. Det har den konsekvens, at nogle borgere i udsatte positioner reelt ikke har adgang til deres penge.

Mand giver mønter til medarbejder på værested: fokus på hænderne der overleverer mønter
Rådet anbefaler

Rådet for Socialt Udsatte har længe haft fokus på de problemer, som mennesker i socialt udsatte positioner oplever, når de ikke har adgang til at hæve deres kontanter. Hævekort, Dankort, mobile enheder med netbank og koder kan være svære at håndtere, hvis man fx lever på gaden eller har en psykisk lidelse kombineret med et problematisk brug af rusmidler - de kan tabes, går i stykker, bliver stjålet mv. Men selv uden et hævekort skal man kunne hæve sine penge, så man kan købe mad, medicin og andre fornødenheder.

Derfor har Rådet for Socialt Udsatte taget initiativ til en arbejdsgruppe, der har arbejdet med problematikken og nu sender nedenstående brev og anbefalinger til regeringen.
 


Kære Astrid Krag

De senere år er stadig flere af bankernes kontantkasser lukket. En tendens der accelererede yderligere under corona krisen. Det har haft negative konsekvenser for en række udsatte og sårbare borgere, som af forskellige grunde er afhængige af de bemandede kontantkasser for at kunne tilgå deres penge.

Det drejer sig om udsatte borgere, der ikke kan håndtere dankort og koder, om personer med handicap fx synshandicap og ældre borgere fx med demens. Med lukningen af en stor del af kontantkasserne gør man borgere, der før var selvhjulpne, afhængige af hjælp fra andre.

På foranledning af de mange sager om borgere, der kom i klemme, har Rådet for Socialt Udsatte været tovholder på en arbejdsgruppe bestående af Finans Danmark, Finansforbundet, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerrådet TÆNK, KL, Danske Handicaporganisationer og 3F med henblik på at finde løsninger.

På den baggrund anbefaler arbejdsgruppen, jf. medsendte notat:

  • at problemets omfang afdækkes, så løsningerne bygger på viden om de forskellige målgruppers behov. Forskellige målgrupper kan kræve forskellige løsninger
  • at der findes løsninger, der hjælper alle de forskellige grupper af borgere med behov hurtigst muligt og i hele landet. Det kan være med inspiration i de løsninger, der allerede anvendes i kommunerne, enten ovenstående eksempler på løsninger eller i andre løsninger, der anvendes af kommunerne i dag
  • at Regeringen igangsætter en proces, der kan munde ud i andre løsninger, der holder på den lange bane. Løsninger, der er anvendelige for forskellige målgrupper i en digital fremtid, hvor man ikke længere kan regne med kontanter som gangbart betalingsmiddel. Arbejdsgruppens medlemmer vil gerne rådgive og foreslår en proces med involvering af brugerorganisationer.

Med venlig hilsen

Vibe Klarup
Formand for Rådet for Socialt Udsatte



Herunder kan du læse det uddybende notat med en grundig uddybning og baggrunden for arbejdsgruppens anbefalinger.

Viden
Nærbillede af fingre der trykker koden ind på en hæveautomat

Bankerne har over en årrække lukket mange af deres bemandede kontantkasser i filialerne Lukningen af kontantkasserne giver problemer for de mindre grupper i samfundet, som er afhængige af de bemandede kontantkasser - herunder socialt udsatte mennesker.