LUK

Socialt udsattes brug af klagesystemet

02. jun. 2020

Rådet for Socialt Udsatte har undersøgt socialt udsattes adgang til klagesystemet. Undersøgelsen søger at finde svar på, hvilke forhold der påvirker socialt udsattes brug af klagesystemet på det sociale område.

Undersøgelsen viser, at der er en række barrierer for, at socialt udsatte klager over afgørelser, og selv når de gør, findes der indbyggede forhold i systemet, som ikke i tilstrækkeligt omfang får øje på og retter de fejl, der måtte være. Det har betydning både for den enkelte borger, som dermed ikke er særlig godt beskyttet mod forkerte afgørelser, og for systemet som helhed, som dermed ikke får øje på generelle problemer med udmøntningen af lovgivningen.

Rådet har i forlængelse af rapporten en række forslag til en række ændringer, som kan gøre klagesystemet mere tilgængeligt for socialt udsatte borgere og være med til, at retssikkerhed på området styrkes.

Bl.a. foreslår Rådet, at der i alle kommuner bør være let adgang til en rådgivningsinstans, som er uafhængig af myndighederne, og som kan vejlede borgerne bredt om mulighederne efter den sociale lovgivning, hjælpe dem med at indgive ansøgninger og om nødvendigt med at klage. En sådan rådgivningsinstans kan være forankret i civilsamfundet og bør være opsøgende i miljøer, hvor socialt udsatte færdes.

Du kan downloade eller bestille rapporten til højre på denne side, hvor du også kan downloade Rådets forslag til ændringer.

Bestil Publikation

Forside af klagerapport: to mænd på vej op ad trappe ind ad indgang til jobcenter
Socialt udsattes brug af klagesystemet

Rådet for Socialt Udsatte har undersøgt socialt udsattes adgang til klagesystemet. Undersøgelsen søger at finde svar på, hvilke forhold der påvirker socialt udsattes brug af klagesystemet på det sociale område.

Udfyld formularen nedenfor
Husk at udfylde felterne markeret med stjernen (*)
Dit navn
Din e-mailadresse
Navn på din organisation eller virksomhed
Din postadresse
Dit postnummer
Din by
* Alle felter med (*) skal udfyldes