Rådet anbefaler permanentgørelse af ordningen med det sociale frikort

I høringssvar til forslag til ændring af lov om det sociale frikort svarer Rådet bl.a., at det er positivt, at der foreslåes en forlængelse. Men Rådet anbefaler permanentgørelse.

Høringssvar vedr. ændring af lov om forsøg med socialt frikort

Rådet takker for høring om lov om ændring af lov om forsøg med socialt frikort.

Det er meget positivt, at der foreslås en forlængelse af det sociale frikort med to år.

Som beskrevet i lovforslagets bemærkninger, så er implementeringen af frikortet kommet langsomt fra start. Blandt andet er det meget ujævnt, i hvor høj grad kommunerne er kommet i gang med at visitere til frikort, ligesom der er en række administrative udfordringer med håndteringen af det sociale frikort i forhold til bl.a. lønsystemer. På den baggrund mener Rådet, der stadig er stort potentiale for yderligere udbredelse af ordningen.

Ordningen har særligt haft succes der, hvor sociale organisationer, kommuner og fonde har samarbejdet om at gøre en aktiv indsats for at udbrede ordningen. Det gælder fx i København, hvor sociale organisationer med støtte fra fonde gennem foreningen Socialt Frikort Vesterbro, har skabt frijobs i godt samarbejde med kommunen og det lokale erhvervsliv. Den slags samarbejder tager tid og investeringer at starte op, derfor er det vigtigt, at aktørerne kan regne med, at frikortet består i en længere periode ud i fremtiden.

Ankestyrelsens evaluering af frikortet viser, at for de borgere, der bruger frikortet, gør det en positiv forskel i deres liv. Job på frikortet giver et vigtigt økonomisk bidrag, samtidig med at det giver meningsfuld beskæftigelse for mennesker, der ellers har meget vanskeligt ved at passe ind i almindelig beskæftigelse.

På den baggrund anbefaler Rådet, at der allerede nu vedtages en permanentgørelse af det sociale frikort, så sociale organisationer og kommuner m.fl. kan planlægge langsigtet med socialt frikort.

Rådet anbefaler, at der hurtigt bliver sat gang i en proces, der kan lette lønudbetalingen for virksomhederne, og som kan afklare forholdet til beskæftigelseslovgivningen, jf. lovbemærkningerne herom.