Socialt udsatte fritaget fra digital post skal automatisk fritages fra andre obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger

Høringssvar til forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening

Høringssvar

Rådet takker for høringen og tilslutter sig lovforslaget om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening med nedenstående bemærkninger og anbefalinger.

Lovforslaget gør fritagelse for digital post til en tilstrækkelig begrundelse til at blive fritaget fra andre obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger hos det offentlige. Det vil dog stadig være nødvendigt at anmode om fritagelse fra hver ordning med obligatorisk digital selvbetjening. For socialt udsatte mennesker, der ikke er digitale, kan det at ansøge eller anmode om fritagelse fra digital selvbetjening i sig selv være en stor belastning. Socialt udsatte mennesker har ikke forudsætningerne for at vide, hvilke obligatoriske selvbetjeningsordninger der findes, og de kan anmode om fritagelse fra, før de har brug for kontakt med det offentlige. Lovforslaget bør derfor ændres, så borgere, der er fritaget fra digital post, automatisk fritages fra andre obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger.

I forlængelse deraf er det et opmærksomhedspunkt, at en del af de mest socialt udsatte mennesker ikke er fritaget fra digital post, da de ikke får ansøgt. En spørgeskemaundersøgelse fra Landsforeningen af Væresteder blandt værestedsbrugere viser at 23 pct. af dem, der ikke er fritaget fra digital post, ikke føler sig klædt godt på til at kommunikere digitalt med det offentlige1. Det kan betyde store praktiske og retssikkerhedsmæssige problemer for borgerne. En undersøgelse fra Justitia viser fx at socialt udsatte mennesker, der ikke er fritaget fra digital post kommer i vanskeligheder ved bødeforlæg, som de ikke opdager og derfor ikke har mulighed for at gøre indvendinger imod2.

Det er derfor nødvendigt, at myndigheder er opmærksomme på mennesker i social udsathed, der ikke reagerer på digitale henvendelser. Rådet anbefaler, at myndigheder forpligtes til altid at følge op med telefonisk kontakt til socialt udsatte mennesker eller evt. deres opholdssted, hvis de ikke svarer rettidigt på elektronisk post eller gennem obligatoriske selvbetjeningsløsninger, uanset om de er fritaget fra digital post.

Landsforeningen af VæreSteder Årsrapport for udsatteområdet 2020: lvs_aarsrapport_2020.pdf (vaeresteder.dk)
Eiriksson, Birgitte Arent og Ida Nordland: Hvad er der galt med retssikkerheden i bødesager? 2021: Analyse_retssikkerhed-i-boedesager.pdf (justitia-int.org)