Esbjerg Udsatteråd

Esbjerg Udsatteråds initiativ Det Sociale Klippekort giver medlemmer i byrådet mulighed for at mødes med en frivillig lokal borger, der har erfaringer med at være i en socialt udsat position. Eksemplet fokuserer på værdien af, at politikere og borgere mødes på tomandshånd og stiller skarpt på, hvilke skridt der skal til for, at både politikerne og de frivillige får et godt udbytte af møderne.

Det Sociale Klippekort 
To personer i dialog over bord

Acsi aptent autem brevitas esca lucidus mauris. Dolor ideo immitto in iusto molior rusticus saepius tincidunt utrum.

En platform til at borgere i socialt udsatte positioner kan blive hørt 

Esbjerg Udsatteråd består af 11 frivillige medlemmer, der hver især repræsenterer forskellige dele af udsatteområdet. Rådet har høringsret, en sekretær, et forbrugsbudget, og lokaler til rådighed. En af udsatterådets mærkesager er at sørge for, at borgere i socialt udsatte positioner i kommunen har platforme, hvor de bliver hørt og får mulighed for at deltage i samfundet. En af de platforme er udsatterådets initiativ med Det Sociale Klippekort, som beskrives i det følgende. 

Politikere og borgere i socialt udsatte positioner mødes i uformelle rammer

Det Sociale Klippekort blev lanceret i 2019. Det blev først tilbudt til byrådspolitikere i kommunens Social- og Arbejdsmarkedsudvalg samt Børne- og Familieudvalget. Siden oktober 2020 har initiativet været udbredt til hele byrådet.

Det Sociale Klippekort er et fysisk kort, der ligner de gamle klippekort, man brugte til busserne. Hvert af de tre klip kan bruges på et møde på en times varighed med en frivillig byrådsven, der alle er lokale borgere, som har erfaringer med at være i en socialt udsat position og være bruger af sociale indsatser i kommunen. Initiativet har pt. ni frivillige byrådsvenner. 

Mødet er en 1:1 samtale mellem en lokal byrådspolitiker og en lokal borger, hvor det er den frivillige byrådsven, der sætter rammen for mødet, både hvad angår det fysiske mødested og indholdet. Formålet er at skabe en platform, hvor politikere og borgere i socialt udsatte positioner kan mødes i uformelle rammer, hvor det er mødet mellem to mennesker, der er i fokus.

Før: Hvad går forud for et møde?

Mund-til-mund rekruttering er bedst

For at blive frivillig byrådsven skal man sende en ansøgning til Udsatterådets mailadresse. Man skal som udgangspunkt være fyldt 18 år, bo i kommunen og have kendskab til det at være i en socialt udsat position. Udsatterådet hverver potentielle frivillige ved at tage ud på fx sociale tilbud og væresteder i kommunen og gennem deres side på Facebook. De vurderer dog selv, at det er mund-til-mund-rekrutteringen, der virker bedst: At der er nogen, der hiver direkte fat i en borger og motiverer dem til at ansøge. Det gælder særligt de borgere, som har de mest komplekse problemer. 

Screening og indledende samtale 

For at blive frivillig byrådsven skal alle ansøgere først til en samtale, der som udgangspunkt foregår med formanden for udsatterådet og et andet medlem. Her spørges ind til borgerens erfaringer og der foretages en screening af, om borgeren vil kunne varetage fri-villigrollen.

Der lægges vægt på, at borgeren er et sted i livet, hvor de er tilstrækkeligt afklaret med deres erfaringer med social udsathed til, at de kender deres egne grænser ift., hvor meget de vil fortælle, og at de kan kommunikere deres historie på en konstruktiv facon. Hvis de vurderes klar til opgaven, hvilket alle ansøgere indtil videre er blevet, klædes de på til, hvordan møderne skal forløbe, og hvad de hver især er trygge ved at fortælle om. De bliver også bedt om at oplyse, hvor de gerne vil mødes med politikerne. 

Klippekort
Det fysiske klippekort gør tilbuddet håndgribeligt for mange brugere.

Når en byrådspolitiker ønsker et møde 

Når en politiker ønsker et møde, kontakter de udsatterådets sekretær, som arrangerer mødet mellem dem og den frivillige byrådsven. Sekretæren har et katalog, der indeholder de frivillige byrådsvenners foto, navn, alder, ønske til mødested, kontaktoplysninger, indsigtsområder og slutteligt et citat, som kan give indtryk af personen.

Politikerne kan give udtryk for et særligt ønske til et indsigtsområde, som sekretæren kan udvælge en frivillig ud fra. Hvis ikke vælges der ud fra princippet om at sikre lige fordeling af møder mellem de frivillige. Sekretæren henvender sig direkte til den frivillige ud fra kataloget.

Ingen forberedelse af politikerne

Udsatterådet har bevidst valgt, at politikerne ikke kan få nogen forberedelse forud for møderne, også selvom nogle politikere har efterspurgt stikord om den frivillige byrådsvens historie eller særlige opmærksomhedspunkter. Valget er truffet for at skabe de bedste forudsætninger for et så ægte møde mellem to mennesker som muligt. Fra politikernes side kan det vække skepsis, men flere har udtrykt, at de kun er blevet positivt overraskede til møderne. 

Under: Hvordan foregår selve mødet?

Et møde på borgerens præmisser

Det er de frivillige byrådsvenner, der sætter ram-men for mødet. Det er dem, der bestemmer, hvor mødet finder sted, og det er dem, der starter samtalen. Ofte vælger de frivillige at mødes på neutrale steder, hvor det er let at komme til såsom det lokale bibliotek, frivillighuset, cafeer eller væresteder. Det er vigtigt for Esbjerg Udsatteråd, at mødet foregår på borgernes præmisser og ikke fx på et rådhus, hvor nogle kan have negative associationer til et system, som de oplever har svigtet dem. Rammerne for mødet skal være trygge og skabe et møde mellem to mennesker, der er så umiddelbart som muligt. 

Et møde under fire øjne 

Selve mødet er en samtale under fire øjne, nogle gange med en kop kaffe eller en bid mad. Udsatterådet har bevidst valgt formatet og ser det som altafgørende, at mødet forbliver mellem to mennesker. 1:1-sam

talen skaber de bedste rammer for, at de frivillige tør åbne op. Jo flere mennesker, der er til stede under mødet, jo flere barrierer ville der potentielt skulle nedbrydes. Valget støttes både af de frivillige og af de lokale politikere, der ser formatet som et vilkår for at skabe den tryghed og tillid, der skal til. 

« Vi har givet udsatte borgere en stemme, som de ikke har haft før. Personlige oplevelser kan ikke modsiges. Det handler om at få dem til at føle sig mødt og lyttet til, og det er i mødet med et andet menneske, at det sker. Dem, vi taler om, skal tale selv. Det er den eneste måde at få reel indsigt og få folk til at føle som en del af samfundet. »
Formanden for Esbjerg Udsatteråd, der selv har brugererfaring 

Når et møde er rigtigt godt

Når en frivillig byrådsven bliver spurgt om, hvad der gør et møde med en politiker særligt godt, lægges der vægt på, at politikerne udviser åbenhed, vilje til at lytte, og at de viser borgeren, at de vil dedikere den næste time kun til dem. En frivillig byrådsven husker de bedste møder som dem, hvor politikerne også har turdet at åbne op selv og har fortalt om deres egne sårbarheder og kriser. At de kommer som menneske, ikke som politiker. 

Efter: Hvad sker der efter et møde?

Årlige statusmøder i udvalgene og et årligt socialt arrangement

Udsatterådet har årlige møder i hvert udvalg, hvor de samler op på årets møder med Det Sociale Klippekort, hvortil deres sekretær har udarbejdet en statusrapport over, hvor mange møder hver enkelt af de frivillige byrådsvenner har haft. Her kan politikerne også videregive deres oplevelser med møderne. Derudover arrangerer Esbjerg Udsatteråd et årligt socialt arrangement for de frivillige byrådsvenner og har løbende opfølgning med hver enkelt. 

Politikernes udbytte af møderne

Politikerne giver udtryk for, at møderne giver dem muligheden for at møde borgere i socialt udsatte positioner tæt på, og at det giver dem bedre forståelse for forskellige borgeres oplevelse af systemet. Det giver dem baggrundsviden fra flere borgere, hvor de selv kan udlede, hvad der går på tværs af deres historier og bruge det til at sætte ind der, hvor der er behov for forandring. 

De frivillige byrådsvenners udbytte af møderne

Udbyttet for de frivillige udtrykkes først og fremmest som en oplevelse af at blive inkluderet i samfundet, og at de har fået en stemme, hvor de får muligheden for at vende deres svære oplevelser til noget positivt, der kan bruges til at påvirke systemet. En frivillig byrådsven fortæller også, at han har fået mod på at deltage mere aktivt i lokalpolitik. Og så skaber møderne kontakt: En frivillig oplever, at politikerne siger hej og stopper for at snakke, hvis de mødes på gaden, og at det er værdifuldt for ham.

OPMÆRKSOMHEDS-PUNKTER

Når enkelte mennesker bliver til sandhedsvidner for andre

Når det er de frivillige byrådsvenners enkelte historier, der er i fokus, risikerer man, at enkelte personers oplevelser kan blive brugt som model for at finde løsninger for alle andre. Det er ikke gavnligt for nogen, hvis enkelthistorier bliver brugt som anekdotisk evidens til at fremme en sag. For udsatterådet og for byrådet i Esbjerg var dette en balancegang, som de ikke har endelige løsninger på, kun refleksioner: 

  • Opfordr politikere til at gøre brug af alle sine klip. Jo flere historier de hører, jo tydeligere bliver nuancerne i enkelthistorierne. Gå efter fællesnævnerne i historierne frem for enkeltsager.
  • Informer og tydeliggør over for de frivillige, at det ikke er meningen, at de skal få politikere overtalt til at tale deres sag eller hjælpe dem, men at formålet er oplysning.
  • Gør en indsats for at møde flere borgere end kun de frivillige. Det er vigtigt, at møderne med frivillige byrådsvenner ikke står alene. En lokalpolitiker i Esbjerg har haft god erfaring med at besøge et lokalt værested sammen med en af de frivillige byrådsvenner, han tidligere har mødtes med. De besøger værestedet sammen en gang om måneden, hvor den frivillige hjælper politikeren med at skabe kontakt til brugerne af værestedet. Den løbende kontakt og politikerens vilje til at møde op har ifølge den frivillige gjort, at flere af brugerne af værestedet har åbnet op over for politikeren og føler sig trygge ved, at han kommer.
...

 

 

Kontakt

Portræt af Helena Hanna Holm på hvid baggrund

Helena Hanna Holm

Politisk konsulent
41 85 10 49