Rådet er imod indførelsen af en ny tilbudsform for at bekæmpe vold på bosteder

Rådet har i dag afgivet høringssvar vedrørende regeringens tiltag for at forebygge vold på bosteder. Rådet er enig i det overordnede mål med arbejdet. Der er behov for at forebygge vold på botilbud, ligesom der er behov for at forbedre indsatsen over for mennesker med psykiske lidelser på en række områder, som arbejdsgruppen også foreslår, herunder en forbedring af samarbejdet mellem kommuner og regioner samt en forbedring af indsatsen over for mennesker med psykiske lidelser og et samtidigt misbrug. Forslaget bærer dog præg af hastværk, og af at arbejdsgruppen udelukkende har bestået af ministerier, KL og Danske Regioner, samt af at erfaringer fra interesseorganisationer, brugerorganisationer, fagfolk mv. ikke er inddraget i tilstrækkeligt omfang. Rådet er ikke enig i, at der er behov for at etablere en ny tilbudsform (s. 4-7). Rådet tager afstand fra den del af forslaget, som rummer en række nye tvangsbestemmelse (besøgsrestriktioner, åbning og kontrol af post, undersøgelse af beboerens opholdsrum og ejendele, kropsvisitation, tilbageholdelse, tilbageførsel, personlig skærmning, tvungen opfølgning og aflåsning af yderdøre samt værelsesdøre).

Høringssvar

Høringssvar vedr. forebyggelse af vold på botilbud

Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen af 1. september 2016.

Rådet er enig i det overordnede mål med arbejdet. Der er behov for at forebygge vold på botilbud, ligesom der er behov for at forbedre indsatsen over for mennesker med psykiske lidelser på en række områder, som arbejdsgruppen også foreslår, herunder en forbedring af samarbejdet mellem kommuner og regioner samt en forbedring af indsatsen over for mennesker med psykiske lidelser og et samtidigt misbrug.

Forslaget bærer dog præg af hastværk, og at arbejdsgruppen udelukkende har bestået af ministerier, KL og Danske Regioner, og at erfaringer fra interesseorganisationer, brugerorganisationer, fagfolk mv. ikke er inddraget i tilstrækkeligt omfang.

Rådet er ikke enig i, at der er behov for at etablere en ny tilbudsform (s. 4-7).

Rådet tager afstand fra den del af forslaget, som rummer en række nye tvangsbestemmelse (besøgsrestriktioner, åbning og kontrol af post, undersøgelse af beboerens opholdsrum og ejendele, kropsvisitation, tilbageholdelse, tilbageførsel, personlig skærmning, tvungen opfølgning og aflåsning af yderdøre samt værelsesdøre). Der findes i forvejen muligheder for at anvende tvang i behandlingspsykiatrien, ligesom der findes muligheder for magtanvendelse i den kommunale indsats, og Rådet finder ikke, at der er brug for at udvide disse muligheder. Dertil kommer at anvendelsen af eller truslen om magtanvendelse i mange tilfælde eskalerer situationer frem for at forebygge vold og trusler.

Rådet undrer sig desuden over, at der i den ret omfattende beskrivelse af den nye tilbudsform ikke er nævnt behovet for inddragelse af beboere eller pårørende som led i indsatsen med at forebygge vold og trusler.

Udover forslaget om etablering af en ny tilbudsform må Rådet tage forbehold for forslaget om en justering af reglerne for kommunernes mulighed for at flytte beboere med en psykisk lidelse, der har en udadreagerende og uforudsigelig adfærd uden samtykke (s. 14). Det er meget vidtgående at flytte en person fra vedkommendes bolig uden samtykke, hvorfor der i dag er ganske skrappe betingelser for at gøre dette. Sådan bør det vedblive at være. Rådet tager forbehold over for forslaget om udvidelse af målgruppen for koordinationsplaner med udveksling af oplysninger om borgeren, men Rådet er opmærksom på, at personalet på botilbud skal have adgang til alle de nødvendig oplysninger om de beboere, de skal tage sig af.

Rådet ser positivt på arbejdsgruppens intention om at forbedre samarbejdet mellem kommuner og regioner. Det er især vigtigt, at der sker markante forbedringer for så vidt angår indsatsen over for mennesker med psykiske lidelser og et samtidigt misbrug. Dog finder Rådet ikke, at de forslag, der er nævnt i rapporten (s. 10) er tilstrækkelige. Fælles undervisningsforløb og fælles screeningsværktøjer kan være relevante metoder til at forbedre samarbejdet, men er langtfra tilstrækkeligt til at sikre, at mennesker med dobbeltdiagnoser får en relevant behandling. Det, der er brug for, er, at behandlingspsykiatrien har tilstrækkelig kapacitet til at behandle mennesker med dobbeltdiagnoser, at mennesker ikke afvises på psykiatriske afdelinger, fordi de har et misbrug, og at de ikke udskrives, før de er færdigbehandlede.

Forslaget rummer gode elementer som fx opkvalificering af medarbejdere på botilbud, nemmere adgang til lægehjælp på botilbud, forenkling af indsatser og indsatsplaner på tværs af kommune og region og generelt forbedret samarbejde mellem forskellige aktører på området.

Rådet noterer med tilfredshed, at Socialstyrelsen vil genoverveje om målgruppen hører under den nationale koordinationsstruktur således at det er en national opgave at sikre tilstrækkelig faglig kapacitet og specialiserede tilbud til målgruppen.

Rådet anbefaler, at der gennemføres et mere omfattende og grundigt udredningsarbejde om forebyggelse af vold i botilbud, før der træffes beslutning om meget vidtgående udvidelser af adgangen til magtanvendelse i en ny botilbudsform, herunder om forslaget til udvidelser af magtanvendelsen er i overensstemmelse med Handicapkonventionen. Bevillinger på finansloven 2017 bør i første omgang anvendes på uddannelse af personale og løft af kvaliteten i de eksisterende tilbud, hvilket kan igangsættes mens et mere grundigt udredningsarbejde laves.