Digitaliseringen skal være mere borgernær og inkluderende

Rådet for Socialt Udsatte er medunderskriver på otte principper for mere borgernær og inkluderende digitalisering.

Nyhed

Mange socialt udsatte mennesker oplever den tiltagende brug af bl.a. digitale selvbetjeningsløsninger som en stor udfordring. Men ikke kun socialt udsatte mennesker oplever udfordringer ifm. digitaliseringen. Det vurderes af bl.a. Digitaliseringsstyrelsen og Justitia, at op mod en fjerdedel af befolkningen er såkaldt digitalt udsatte.

Sammen med en større gruppe af forskere, eksperter og repræsentanter fra en række organisationer har Rådet for Socialt Udsatte bidraget til udformningen af konkrete forslag til en mere borgernær og inkluderende digitalisering.

Forslagene er blevet overbragt til digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) og sendt til relevante udvalg i Folketinget. Med forslagene understreger gruppen, at borgeren skal være i centrum i al offentlig digitalisering, og at fremtidige løsninger skal gøre det muligt for alle borgere – uanset funktionsevne, alder, sprogkompetencer, køn og ressourcer i øvrigt – at agere i fremtidens Danmark.

Samtidig skal offentlige myndigheder altid sørge for at inddrage borgernes erfaringer og ønsker, når de udvikler nye digitale løsninger, og der skal være let adgang til gode og værdige alternativer til at være digital. Samlet set skal det sikre, at magt og myndighed udøves på en retfærdig måde.

Otte initiativer til at understøtte inkluderende digitalisering

De otte initiativer, som skal være med til at løse de mange udfordringer, som også socialt udsatte mennesker oplever, når det kommer til offentlig digitalisering, er:

  • Borgeren skal være i centrum i al offentlig digitalisering, og alle borgere – uanset funktionsevne, alder, sprogkompetencer, køn, kønsidentitet og ressourcer i øvrigt, skal kunne se sig selv i fremtidens Danmark. Digitalisering skal altid understøtte borgernes retssikkerhed og mulighed for at udøve deres rettigheder. Der skal udarbejdes dataetiske og menneskeretlige vurderinger af digitale tiltags konsekvenser for borgerne.
  • Udvikling af borgerrettede systemer skal tage udgangspunkt i borgernes virkelighed. Som led heri inddrages borgernes erfaringer med en given situation (fx at være kontanthjælpsmodtager); hvordan oplever borgerne deres problemer og behov, hvilke erfaringer og ønsker har forskellige grupper af borgere; og hvordan indarbejdes disse erfaringer og forslag i udviklingen af konkrete løsninger
  • Når offentlige myndigheder udvikler digitale løsninger, skal de gennem inddragelse af borgere i udviklingen sikre, at magt og myndighed kan udøves på en retfærdig måde. Det skal sikres, at forskellige borgergrupper inddrages i udviklingen af borgerrettede ITsystemer hele vejen fra start til slut, dvs. borgere med forskellige forudsætninger, kompetencer og ressourcer.
  • Der skal være let adgang til gode og værdige alternativer til at være digital. Det skal sikres, at borgere, der oplever, at det er svært at klare de digitale løsninger, fortsat har adgang til at deltage i det danske samfund på en værdig og retfærdig måde, der ikke stiller dem ringere end deres medborgere og ikke gør dem ufrivilligt afhængige af familie og frivillige
  • Borgeren skal have mere kontrol over egne data. Borgeren skal sikres indsigt og handlemuligheder i forhold til de data, myndighederne har om dem, herunder hvad data bruges til og af hvem. Der skal udvikles løsninger, der gør det muligt for borgerne i højere grad at være medstemmende over data, der vedrører dem selv.
  • Beslutninger om digitalisering skal træffes på et velunderbygget og transparant grundlag. Det skal være let at få indblik i omkostninger og konsekvenser ved udvikling, implementering og drift af løsningerne, både i forhold til økonomiske og menneskelige konsekvenser, fx nye arbejdsgange. Berørte borgere, medarbejdere og repræsentanter for bredere samfundsmæssige interesser skal involveres i at kvalificere sådanne beslutningsgrundlag.
  • Offentligt betalt udvikling bør så vidt muligt være offentligt ejet. Borgernær digitalisering skal være baseret på åbne, veldokumenterede, og offentligt ejede itinfrastrukturer, så man undgår, at viden og værdier cirkulerer i lukkede kredslø
  • Alle borgere skal have lige muligheder for at deltage i diskussionen om brug af digitale teknologier. Det er ikke kun børn og unge, der skal have teknologiforståelse, alle borgere skal have muligheden for at forstå og forholde sig kritisk til teknologianvendelsen og dens konsekvenser for mennesker, befolkningsgrupper og fællesskabet som helhed, herunder klimaet
...

    Du kan læse en grundig uddybning af de otte principper, se alle underskrivere og finde kontaktpersoner for yderligere oplysninger her