Høringssvar til lov om Offentlig Digital Post

I forbindelse med overgangen til digitale løsninger i den offentlige sektor opforder Rådet til, at de offentlige institutioner sætter som mål, at ingen borgere med særlige behov mister sociale ydelser som følge af digitaliseringen.

Høringssvar

Indledningsvist skal Rådet for Socialt Udsatte bemærke, at Rådet ikke optræder på høringslisten. Rådet for Socialt Udsatte er nedsat af regeringen med bl.a. det mandat at være talerør for socialt udsatte mennesker.

Mange socialt udsatte mennesker har svært ved at benytte digitale løsninger, da de ikke har adgang til computer eller ikke mestrer at bruge de digitale løsninger - herunder de helt elementære ting som at huske adgangskoder og holde styr på koderne til digital signatur.

Rådet skal i den forbindelse opfordre til, at der også i informationsarbejdet rettes opmærksomhed på information målrettet socialt udsatte samt personale og frivillige, som arbejder i tilbud, der hjælper socialt udsatte mennesker. Informationen bør også omfatte fritagelsesmulighederne og sigte på at skabe tryghed om de nye løsninger.

Rådet forudsætter, at socialt udsatte mennesker, dvs. mennesker der har flere ofte store sociale vanskeligheder vil være omfattet af fritagelsesbestemmelsen.

Afslutningsvist skal Rådet for Socialt Udsatte bemærke, at overgangen til digitale løsninger og borgernes pligt til som udgangspunkt at bruge de digitale løsninger spreder meget usikkerhed både blandt brugere og de personer, der er tæt på brugerne. I den relation skal Rådet opfordre til, at det eksplicit formuleres som målsætning, at overgangen til digitale løsninger ikke må resultere i, at borgere med særligt behov mister sociale ydelser mv.