Om omlægning af statslige tilskud til frivillige sociale organisationer

Svar på høring om rapport fra udvalget om omlægning af statslige tilskud til frivillige sociale organisationer Rådet for Socialt Udsatte hilser rapporten velkommen. Det er en interessant rapport, som rummer mange gode og vigtige analyser og overvejelser. Finansieringen af arbejdet og de offentlige tilskud til dette er af meget stor betydning for de frivillige sociale organisationers arbejde for socialt udsatte mennesker.

De frivillige sociale organisationer spiller en væsentlig rolle i indsatsen for de socialt udsatte i Danmark. De er i mange tilfælde de første til at tage hånd om nye sociale problemer, og de første til at udvikle nye tilbud. Indsatsen fra de mange tusinde frivillige er organisationernes vigtigste ressource, men det er selvfølgelig vigtig at holde sig for øje, at de frivillige også har brug for professionelle sekretariater og nøglepersoner i organisationerne, ligesom der er behov for supplerende finansiering af de aktiviteter, som organisationerne udfører som frivilligt socialt arbejde.

Rådet for Socialt Udsatte bifalder ønsket om færre administrative byrder og mere overskuelige ansøgningsprocesser. Forslagene i boks 4 under afsnit 5.3 kan alle bidrage til mere enkle processer. Forslaget i boks 6 om muligheden for en form for grundbevilling vil være et stort fremskridt. Også forslaget i boks 7 om prækvalifikationsfase forud for endelig ansøgning i forbindelse med store projekter vil kunne lette de administrative byrder på de frivillige sociale organisationer. Det forudsætter dog, at prækvalifikationsproceduren bliver enklere end den nuværende ansøgningsprocedure, ellers er der risiko for, at de administrative byrder vokser.

Rådet vil udtrykke en grundlæggende betænkelighed ved forslaget om at slå de fem puljer sammen også selv om der planlægges en overgangsperiode. De frivillige sociale organisationer er typisk drevet af et engagement i at forbedre forholdene for afgrænsede målgrupper. Det sociale engagement fra de frivillige og de ansatte i de frivillige sociale organisationer er afgørende for indsatsen. Rådet for Socialt Udsatte vurderer derfor, at målgruppeopdelingen af støtten eksemplificeret med PUF-puljen og puljen til særlige social formål er et centralt politisk redskab i støtten til det frivillige sociale arbejde.
Rådet er helt enigt i, at også det frivillige arbejde skal gøres så godt som muligt, og at det skal skabe positiv værdi for borgerne. Men meget socialt arbejde over for de socialt mest udsatte borgere er basal menneskelig omsorg, som har en uvurderlig værdi for modtagerne, men et meget ringe og vanskeligt dokumenterbart ”udviklingsperspektiv”. Rådet for Socialt Udsatte er derfor usikker på, om den ”vækstfilosofi”, der ligger til grund for flere af udvalgets forslag, er holdbar. Der skal derfor være meget opmærksomhed på, at udvalgets tanker om innovation og udvikling, der har en tendens til at prioritere ideer, der har som målsætning at løse borgeres sociale problemer, ikke får som effekt, at omsorgsaspektet i det frivillige sociale arbejde nedprioriteres.

Rådet for Socialt Udsatte finder det helt centralt, at der fortsat gives støtte til frivilligt socialt arbejde i forhold i de socialt mest udsatte borgere. Dette hensyn må også tilgodeses i en omlægning af finansieringen.

Rådet for Socialt Udsatte deltager gerne i en videreudvikling af forslagene i rapporten.